9 hatásos coaching utasítás a mozgásminőség javítására

A különféle coaching utasítások nem mindenknél egyformán működnek. Irányítunk, időnként kesztyűs kézzel. Hogyan tedd ezt?

9 hatásos coaching utasítás a mozgásminőség javítására, EXOS teljesítményedzők kelléktárából.

Ami egyik emberen segít, a másiknál ellentétes hatást válthat ki. Ahhoz, hogy sokféle ügyféllel hatékonyan dolgozhass, technikák és coaching megoldások széles tárházát kell bevetned. Meg kell válogatnod az eszközeidet.

Képzeld magad elé a helyzetet, amikor egy csoportos edzésen mindenki guggolásokat végez. Látod, hogy bólogat az ügyfél, mint aki tudja, miről beszélsz, pedig nyilvánvaló, hogy nem érzi a lényeget. Megpróbálhatod bemutatni a mozdulatot edzői technikákkal, tapintással bátoríthatod vagy szoríthatod arra, hogy változtasson. Vagy szóbeli coaching utasításokkal segítheted az ügyfeledet megtapasztalni a mozdulatot egy másik perspektívából. A verbális iránymutatás vonatkozhat a testhelyzetre (belső coaching utasítással) vagy a környezetre (külső coaching figyelmeztetéssel)

Hogy melyiket választod, az az ügyfélen múlik. Ha ugyanazt a technikát alkalmazod minden ügyfélnél, mérlegelés nélkül, az bizony akadályozhat téged. Nem csak arra van szükség, hogy felismerd a helytelen mozdulatot és coaching utasításokkal segítsd azt helyrehozni. Az is fontos, hogy tudd, hogyan fogadja ezt az ügyfél. Milyen típusú utasításra rezonál? Mi az amit nem fogad el? Egészítsd ki saját kelléktáradat ezekkel is: 9 hatásos coaching utasítás a mozgásminőség javítására.

Szavaidnak súlya van. Fontos, hogy erről ne feledkezz meg.

„Kommunikátor vagy,” mondja Anthony Hobgood, EXOS teljesítménymenedzser. „Szavaidnak súlya van. Fontos, hogy erről ne feledkezz meg.” És nem csak szavak állnak a rendelkezésedre. A coaching legalább annyira nem verbális, mint amennyire verbális kommunikáció.

Végtére is, azt akarod, hogy az ügyél érezze a különbséget. Azzal, hogy egész arzenálnyi lehetőséged van, személyessé teheted az edzéseidet, az ügyfél erősségeire vagy gyengeségeire alapozva, ahelyett, hogy egyetlen sablont próbálsz ráhúzni mindenkire. Következzen itt egy köteg coaching eszköz, amelyekre szükséged lehet.

1. „Vedd úgy, hogy egy bankkártyát tolok a sarkad alá.” (Külső verbális támogatás futó testtartás javítására)

Helyzet: Egy ügyféllel dolgozol, akinek a futó tartását szeretnéd fejleszteni. „Ha azt mondom, mellet ki, fejet fel,” lehet, hogy kitolja a mellet, de továbbra sem jó a tartása” magyarázza Hobgood. Az ember testömeg központja az, ami a testtartását is meghatározza. Mit kell tenni ilyen esetben?

Kérd meg az ügyfeledet, hogy álljon teletalppal szűk lábtartással és emelje meg a sarkait, annyira, hogy egy bankkártyát csúsztathass a sarkai alá.

Át kell vinnie a súlypontját a talpa első részére, a lábfejre. Ha ez megvan, érezni fogja, ahogy a súlypontja kissé előbbre csúszik. Érzi ahogy a csípője lassan előbbre helyezkedik.”

Az a cél, hogy erre az érzésre törekedjen következőleg, amikor futó tartást vesz fel.

2. „Csukd be az ajtót farizommal.” (Külső verbális coaching utasítás csípőfordításhoz.)

Ha valakinek a román kiemelést tanítod, és azt látod, hogy hajlik a válla, ahelyett, hogy csípőből indítaná a mozdulatot, azzal csak a gerincet terheli. Ez nem jó. Az emberek gyakran csípőfordítást alkalmaznak, amikor lehajolnak, hogy felemeljenek egy dobozt – bár ez nem mindig tudatos.

„A mozdulat amivel felemelek egy tárgyat, vagy azzal jár, hogy hajlítom a csípőt, vagy feszítem a gerincet. Ez talán a legfontosabb mozdulat amit megéri fejleszteni, nem csak edzéshez, az élethez is.” Anthony Hobgood, EXOS teljesítménymenedzser

Mondd az ügyfélnek, tegyen úgy, mint amikor a bevásárlást viszi be a házba, és vissza kell fordulnia, hogy az ajtót becsukja a fenekével. Valószínűleg behúzza a fenekét, majd csípőhajlítással oldja meg a feladatot. Ezt a mozdulatot tudja majd felidézni minden gyakorlatnál, ami csípőhajlítást igényel.

3. „Ragadd meg és tépd szét.” (Külső verbális coaching utasítás felsőtesti toló mozdulathoz.)

A felsőtesti mozdulatok nem csak a bicepsz erejét használják. Fontos, hogy az egész testet bevonjuk a mozdulatba. Minél aktívabb és stabilabb a váll, a törzs és a csípő, annál nagyobb ellenállást és teljesítményt tud generálni ebben a mozdulatban. Például amikor súlyzós fekvenyomást tanítod, mondd az ügyfélnek, hogy markolja meg és tépje szét a rudat.

„A rúd megszorításával a csuklóforgató izmot stabilizálja.” mondja Jenny Noiles EXOS teljesítmény igazgató. 

Majd elmagyarázza, hogy egy sokkal stabilabb platformot hoz létre ahonnan a karok továbbmozdulhatnak. Persze, nem lesz képes arra, hogy széttépje a rudat. De azzal, hogy erre törekszik, segíti a vállak bekapcsolódását és emlékezteti, hogy használja a hátát, ami fontos az olyan toló mozdulatokhoz, mint a fekvenyomás.

4. „Tartsd a rudat a gerinc mentén.” (Korlátozó utasítás a román felhúzás tartáshoz.)

Az ügyfelek egy része görbíti vagy csavarja a gerincet a felhúzás során. Itt egy korlátozást alkalmazhatsz, ehhez egy rudat használhatsz, hogy támpontot adj, és ezzel kiegyenesítsd a tartást is. Ebben az esetben, próbálj meg egy rudat használni a háton, végig a gerinc mentén. Három pont érintkezzen a rúddal a mozdulat során: a fej hátsó része, a vállak között, és a farokcsont.

„Ha a törzs túl lassan vagy túl gyorsan hajlik, a rúd lecsúszik a hát alsó részéről. Ez azonnali visszajelzést ad a tartásról,” mondja Noiles.

5. „Alakíts háromlábú bakot a lábaddal.” (Belső verbális coaching utasítás guggoláshoz és egylábas gyakorlathoz.)

A lábak megfelelő talpalása a talajon a guggolás során minőséget ad a mozdulatnak. Ez talán még annál is fontosabb, hogy a térd ne érjen a lábujj fölé. Hobgood szerint fontos, hogy rávedd az ügyfelet, hogy a nagylábujj mellett helyezzen súlyt a talp közepére is.

„Ha a súly egyenletesen oszlik el a talp felületén, az egy csomó egyéb problémát is megold, ami a guggolás során felmerülhet.” mondja Hobgood .

Utasíthatod úgy is, hogy azt mondod hogy: „használd a nagylábujjat”. De egy másik mód erre, hogy emlékezteted a kislábujj és a sarok bekapcsolására azzal, hogy képzelje azt hogy a lába egy háromlábú bak, amelynek ezek a rögzítési pontjai. Ez ugyanúgy fontos lehet a kitöréses járásnál és lépcsőzésnél is.

6. „Told a fejtetődet fel a tenyerembe.” (Tapintásos utasítás testtartáshoz)

A tartás nagyjából minden gyakorlathoz fontos, az térdelő vagy álló helyzetben egyaránt. De vegyük most azt, hogy féltérden áll az ügyfél, mint egy csípőhajlító izom nyújtásnál. Mondhatod az ügyfélnek, hogy húzza ki magát, vagy gerincét tartsa egyenesen.

Ez persze fontos, de néha több segítségre van szüksége, ahhoz, hogy a különbséget megérezze, mi az amit csinál és mit kellene éreznie.

„Párosítsd a »légy magas a gerinced által« verbális utasítást tapintás utasítással, hogy tolja a fejtetőt a feje fölé tartott tenyeredbe,” mondja Noiles.

Ezt számos gyakorlatnál alkalmazza, minden olyan mozdulatnál, amely az ügyfél függőleges vagy vízszintes pozícióját igényli – mint például a váltakozó felső nyomás, a döntött törzsű sulyzós evezés, vagy a stabilitás csapás vagy emelés.

7. „Tartsd a rudat vízszintesen és vezesd le a talajra.” (Érintéses utasítás guggoláshoz)

A rúd használata a guggolás kiegyenlítéséhez egy nagyon hasznos tapintásos utasítási mód. Az ügyfél a rudat vízszintesen maga előtt tartja, mindkét kezével megmarkolva azt. Majd ezt leviszi a talajra, amint leguggol, a teljes mozdulat során. „Irányítja a vállat, irányítja a törzset, és emellett erővel segíti, hogy lehúzza magát a guggolásba,” magyarázza Noiles.

Amint magáévá teszi azt az érzést ami ezzel a mozdulattal jár, verbális utasításokká alakíthatod, mint példálul: „hajlítsd a csípőt és a térdet egyszerre” és „tartsd a súlypontot egyenletesen mindkét lábon.

”Ezzel együtt, próbálj ne túl sok információt zúdítani, főleg egy újonc ügyfélre. Csak ront a helyzeten, ha egyszerre túl sok mindenre kell figyelnie.” mondja Hobgood. Itt fizetődik meg az, hogy ismered az ügyfeledet, és személyre szabott utasításokkal edzed őt.

8. „Távolítsd el a válladat a füledtől” (Belső verbális coaching utasítás húzódzkodás mozgásminőség javítására)

A legjobb coaching irányítók is így mondják ezt. Mind Hobgood mind Noiles kiemeli ezt, mint gyakran használtat. Sok esetben, ez minden amit mondanod kell, hogy távolítsa el a vállat a fülétől, ahhoz, hogy javítsa a felhúzáshoz szükséges tartást. Amennyiben ez mégsem elég ahhoz, hogy a mozdulat második természetévé váljon, Noiles trükkje az alábbi.

Mondd az ügyfélnek, hogy álljon előre nyújtott karokkal, tenyér lefele.

„Utasítsd, hogy tolja lefele a kezedet a tenyerével, ettől a vállak azonnal lelazulnak,” mondja Noiles.

Ez egy tapintásos utasítás, amit arra használhatsz, hogy segítsd elsajátítani az érzést amikor nyújtva a nyak, és távolság van a fülek és vállak közt – a lehető leggyengédebb módon. Következő alkalommal, amikor húzódzkodást végeznek, mélyebben átérzi majd a mozgást. Tudni fogja, mit kell éreznie amikor azt hallja, hogy „távolítsd a füled a válltól”.

9. „Húzd fel a térdkalácsot.” (Belső verbális utasítás a négyfejű combizom bekapcsolásra)

Saját négyfejű combizmot bekapcsolni egyszerűbb, mit gondolnád. Azt mondanád, hogy úgy hangzik mint aktiválni a közelítő izmokat.

„Sok ügyfélnek problémát okoz kitalálni, hogyan generálhat nyomást és hogyan kapcsoljon be,” mondja Noiles.

Éreznie kell, ahhoz hogy megértse, és itt van szükség a coaching utasításokra.

„Ebben az esetben, vedd rá, hogy aktívan gondoljon arra, hogy felhúzza a térdkalácsát,” mondja Noiles. „Ez segítheti az ügyfelet erősíteni a négyfejű combizmot álló helyzetben minden csípőnyújtás esetén. Abban is segít, hogy egyenesebben álljon, amikor ezt teszi.” Használhatod ezt a guggolás eleji és végi tartásnál vagy a kettlebell lendítésnél – bárminél ami csípőnyújtással jár.

Mindezek fölött, a jó utasítás titka az, hogy ne terheld túl az ügyfelet.

„Az utasításokat arra alapozom, amit látok, hogy rosszul csinálnak.” mondja Hobgood.

Nem kell, hogy túlterheld őt egy rakás tanáccsal, előbb látnod kell, mire van szüksége.

„Mindenki másképp tanul,” mondja Hobgood. „Ezért kell minden emberhez másképp közelítened.”

Szeretnél még többet tanulni az utasításokról? Ezzel foglalkozunk az EXOS Performance Specialist Certification képzésen, ami a Phase Two tananyagának része.

További EXOS tudásanyagot itt és itt is olvashatsz.

Catherine Conelly írása eredeti angol nyelven itt olvasható, az EXOS blogon.