coach kommunikáció

Amikor az ügyfél úgy érzi, nem halad elég gyorsan az edzéssel, táplálkozással vagy fizikoterápiával, a coachot is egy nehéz helyzet elé állítja. De milyen lehetőségek vannak a coach számára egy ilyen kellemetlen beszélgetés felvezetésére?

Az azonnali megoldások kultúrájában, gyorstalpalók, minden-rendben életek, a közösségi média világában, türelemről prédikálni, nagy képet láttatni, hosszútávú haladást célozni, tényleg nagyon nem egyszerű feladat. De mégis ezt az útvonalat kell megcéloznunk, feltételezve, hogy ez csak az ügyfél türelmetlenségét jelzi, és nem kérdőjelezi meg az elkötelezettségét vagy becsületes munkavégzését.

“Akár fogyókúráról, akár műtét utáni felépülésről van szó, fontos, hogy rendszeresen visszatérj az eredeti beszélgetésekre, hogy újra eszébe jusson a terv,” mondja Tyler Wilkins, az EXOS teljesítmény igazgatója. “A tervet lehet csiszolgatni, de a lényeghez ragaszkodnod kell, a haladás érdekében.”

Van itt öt féle megközelítési lehetőség a nehéz beszélgetésekhez, hogy az akadályokat elháríthasd és biztosítsd, hogy az ügyfeled nem adja fel.

1. A coach mindig a jó dolgokról beszéljen.

Nehéz megélni a váratlan stagnálást az olyan ügyfél számára, aki már elért valamit a hosszadalmas fizikoterápiás kezelés vagy fogyókúrás program során. Ezért fontos megünnepelni a kis sikereket és a nagy győzelmeket egyaránt. Csakúgy, mint a kamatos kamat csodája, ami képes milliomost eredményezni idővel, a tréning rendszer is kis napi sikerekből adódik össze.

“Az apró sikerekre fókuszálás, napról napra, hétről hétre a reális napirendet és elvárásokat támogatják,” mondja Wilkins. “A tudat, hogy minden alkalommal fejlődnek kicsit, hatalmas motivációs erővel bír.”

De ez nem csak az ő sikereikről szól az edzőteremben.

“Remélhetőleg megismerted már ezt az embert személyesen és professzionálisan is” mondja Jenny Noiles, az EXOS teljesítmény igazgatója a Mayo klinikán.

apcsolódj velük az életük más területein elért sikerekkel is. Gratulálj neki egy sikeres kutatás kapcsán, előléptetés kapcsán, vagy első gyermekük megszületése alkalmából.

Ahelyett, hogy “Helló, hol jártál ilyen sokáig? Mi a baj?” kezdj inkább így: “Hogy ment a prezentációd? Gratulálok hallottam, hogy egy új projektbe kezdtél.”

“Azt mutatja az ügyfél számára, hogy nem csak a testsúlyát ismered annyira jól, jóval többet is tudsz róla.” mondja Noiles. “Ha csak jópofizol az emberekkel, az kevés. El kell ismerned őket az életükben zajló pozitív dolgok kapcsán.”

2. Egyenesen, de nem vádaskodva

Pozitív akarsz maradni, de nem tarthatod a távolságot, nem kerülheted a témát. El kell kezdened annak kiderítését, hogy mi okozza az elakadást a fejlődésben.

“A legjobb ha egyenesen beszélsz, ” mondja Noiles. “Mondd azt, ‘Itt az alkalom, hogy átbeszéljük, mit érzel a programmal kapcsolatban? “Ha így fogalmazol, azt jelzed, hogy készen állsz fogadni bármilyen információt, amit meg szeretne osztani.”

Ha egyből a problémára térsz, és nem adsz neki lehetőséget arra, hogy megossza a tapasztalatát, beletaszíthatod egy védekező magatartásba, amelytől aztán csak kevésbé érez hajlandóságot a viselkedése megváltoztatására.

Aztán, amikor arra kerül sor, hogy kibeszéljétek, pontosan mi nem működik, fogd vissza magad attól, hogy elmondod amit gondolsz, hogy mi a probléma. Ehelyett, kérdezd meg, mit gondol ő, hogy mik a legnagyobb akadályok szerinte.

“Legtöbb esetben, a probléma gyökerében, bizony ő maga áll,” mondja Becki Rabena, EXOS teljesítmény dietetikus.

Ez egy nagyon hatékony motivációs interjú technika, ami segítheti az embert felfedezni, hogy mely viselkedések akadályozzák őt. És mivel a labda az ő térfelén pattog, ahelyett hogy másokra mutogatna, remélhetőleg sokkal nyitottabban, őszintébben hajlandó lesz kielemezni a fejlődését (vagy elakadását).

3. Kérdezd meg, hogy mennyire reális a cél, amit kitűzött

Semmi baj nincs az ambiciózus célokkal. Ezzel együtt, ezeknek SMART céloknak kell lenniük – Specific, vagyis konkrét, Measurable, vagyis mérhető, Attainable, vagyis elérhető, Relevant, vagyis tárgyhoz tartozó és Time-based, vagyis határidőhöz kötött. Nem minden NFL re készülő atléta fogja 4.2 alatt lefutni a 40 yard-os sprintet, és ez nem az elkötelezettségen múlik. Hasonlóképpen néhány ember számára, amint elkezd az üzleti világban dolgozni, különösen ha előtte atléta volt az egyetemi évek alatt, az jelent kihívást, hogy megtartsa az elit testfelépítését és atlétikai teljesítményét.

“Segít, ha a teljes képet nézzük, ” mondja Russ Orr, az EXOS teljesítmény alelnöke. “Talán a cél nem volt reális, vagy elérhető. Az rendben van, ha ennek megfelelően igazítunk rajta.”

Ha kiderül, hogy a cél volt túl merész, nem feltétlenül kell az egészet lerombolni. Elég lehet csak a SMART feltételekhez igazítani, például kitolni a határidőt, vagy módosítani az elérendő számokon. “Bele kell férnie az edzési programba annak, hogy elmondhasd, ‘Rendben, ezt módosítanunk kell, és melletted állunk ebben, ‘” mondja Noiles.
Ha a céljuk reális volt, de még mindig nem érte el azt, eljött az idő, hogy az előre nem látható változókat megbeszéljétek, amik a fejlődését akadályozhatták, vagy hogy mennyire viszi ki a teremből az elkötelezettségét, mondjuk az otthonába.

4. Beszéljétek meg az otthoni haladását.

Minden tervben van egy rész, amit az ügyfélnek otthon kell elvégeznie, távol az edző vagy a dietetikus vigyázó tekintetétől. Minden ami nem teljes elkötelezettség, tönkreteheti a fejlődést, elakadáshoz, visszalépéshez, frusztrációhoz vezethet. Emlékezz: az, hogy egy ügyfél mindent megtesz az edzésen, nem jelenti azt, hogy nem dől hátra és hódol régi szokásainak amint a termet elhagyja.

De ha az ügyfeled azt akarja, hogy elérje céljait, és álmait, a negatív szokásokat el kell hagynia. Potenciális elhajlásokról beszélni rossz érzés lehet számára, de szükséges az ő fejlődése számára. “Te csak érezd magad kényelmesen azzal, hogy kényelmetlenkedsz,” mondja Noiles.

Kezdd valahogy így:

“Ide jársz a programunkra X hete. Nézzük meg, hogy hol tartasz a kitűzött célodhoz képest.”

Azt is kérdezd meg, hogy milyenek az étkezési szokásai otthon és hogyan lazít este az edzés után, hogy az elegendő mennyiségű pihentető alvása meglegyen.

Ha felfedezed, hogy nem tartja magát a tervhez otthon, tedd meg, hogy emlékezteted őt a motivációjára, hogy miért kezdte el ezt a programot. Lehet, hogy szem elől tévesztette, és szüksége van egy kis nyomásra, részedről, hogy visszatérjen. Vagy, segítened kell kitalálni, hogyan védheti ki az előre nem látható akadályokat.

“Képesnek kell lenned arra, hogy félretedd a főnöki kalapodat, és hagyd az embert, ossza meg a tapasztalatát,” mondja Noiles. “Lehet, hogy tényleg nehézségei vannak az élet más területén, de te magad csak a fizikai eredményeket látod.”

Tedd lehetővé, hogy hogy ossza meg veled, mi zajlik az ő világában. Coachként, észre kell venned, ha teljesen ignoráltad a szemléletmód részét az edzésnek, vagy egy másik összetevőt, és most megteheted a szükséges módosításokat a kapott információk szerint.

De ha a programot otthon is folytatják és mégsem mutatnak fel eredményt, lehetséges, hogy vissza kell menni a tervezőasztalhoz. Segíts a negatív érzések csökkentésében, mondd el neki, hogy minden ember egyedi. A testünk hétről hétre változik, ahogy halad a programban, és elképzelhető, hogy módosítások váltak szükségessé, hogy legjobb siker recept előállhasson. Csakúgy, mint a kamatos kamat csodája, ami képes milliomost termelni idővel, a tréning rendszer is kis napi sikerekből adódik össze.

5. Fontold meg más szakemberek ajánlását, ha szükséges

Semmiképpen nem tudsz a probléma gyökeréig eljutni? Úgy érzed, hogy az ügyfelednek egy specialista támogatására van szüksége ahhoz, hogy elkötelezze magát a változásnak? Ajánlj neki egy táplálkozási szakértőt akiben megbízol, vagy egy fizikoterapeutát. Esetleg kérd ki egy edzőtársad tanácsát.

“Van úgy, hogy elkezdesz valakivel dolgozni és rövidlátó módjára követed a rutint, ami másoknál már bevált,” mondja Orr. “Aztán, mikor egy új szemszögből tudod látni, felbukkanhat egy egyszerű megoldás. Coachként is tudnod kell segítséget kérni. Mondjuk, ha két héten belül nem látsz semmilyen haladást. Következő alkalommal mondhatod, hogy “Most menjünk, beszéljünk a dietetikussal. Itt nagy energiát fektettél be, de nézzük meg, mit tehetünk még.” Nem kell hivatalosnak lenned.

Ha úgy nézed, lehet ez egy tanulási lehetőség számodra, ami olyan eszközöket ad a kezedbe, amelyeket később is felhasználhatsz ügyfeleidnél. Ha az ügyfeled visszatér és készen áll a következő kihívásra, beszélj neki a folyamatról, amin keresztül ide eljutott. Minden tapasztatalat amit az ügyfeled nyer, a további szakemberek által is – egyben lehetőség számodra, hogy jobb coach váljon belőled. Valószínű, hogy találkozol a jövőben olyan ügyféllel aki hasonló akadályokkal találkozik, és akkor te már felkészülten tudod kezelni a problémát.

“Mindig megpróbálom átfordítani, ha én egy fizetős ügyfél lennék, milyen kommunikációt várnék el? Milyen módon szeretném ezektől az emberektől, hogy számonkérjék a teljesítményemet?” mondja Noiles. Legyen ez a sorvezetőd a coaching kommunikációdban – kiemelten a nehéz beszélgetések alkalmával.

Pete Williams írásának eredeti változatát az EXOS blogon itt olvashatod. 

Szeretnéd tovább fejleszteni a coach tudásodat? Nézd meg a tanácsainkat arról, hogy hogyan segítheted ügyfeleidet abban, hogy elhagyják a helytelen mozgási szokásaikat.   További tartalmakat is olvashatsz weboldalunkon, például arról, hogy Mi tartja távol az embereket az edzőteremtől?